بایگانی دی ۱۳۹۸ :: wpstuffs

wpstuffs

wpstuffs

wpstuffs

کلمات کلیدی

.

پاورپوینت نیازها و گرایش های روان رنجور کارن هورنای.

نقاط ضعف

نقش و وظایف مهندس ناظر بر اساس شرایط عمومی پیمان

رزومه‌های سرنوشت‌ساز: ابزاری برای شغل مناسب

دانلود مبانی نظری و پیشینه شهر دوستدار زن

پکیج (پروتکل) درمان شناختی رفتاری برای اختلال اضطراب اجتماعی

دانلود پاورپوینت رژیم غذایی طبیعی و درمانی

دانلود پاورپوینت کتاب آناتومی انسانی تالیف دکتر علی اصغر رواسی

پاورپوینت تحول دیجیتال در صنعت سلامت و آینده امیدبخش برای زندگی سالم

ارزیابی مفاهیم و محتوای فمینیستی در سینمای زنان فیلمساز ایرانی.

راهنمای فارسی اینورتر میکرومستر 440 + درایو Micro master 440 .

دانلود فصل دوم ادبیات نظری و پیشینه تحقیق بررسی عوامل موثر

پاورپوینت شناخت و بررسی گره چینی چوبی در بناهای تاریخی گرگان .

اتوکد سوله صنعتی با دهانه 16.20 به ارتفاع 5 تا 6.75 متر اجرا شده

دانلود 4 تا از بهترین جزوه های PDF آموزش برنامه نویسی پایتون .

نقدینگی و پایداری سود در شرکت های پذیرفته شده در بازار

جواب تمرینات کتاب 2 American English File Workbook .

دانلود پاورپوینت نظریه رشد شناختی پیاژه

پاورپوینت شمع کوبی و انواع روش های آن

پلان فونداسیون

پلان تیر ریزی طبقات

جزئیات تمامی تیرها و ستونها

پاورپوینت خستگی تصمیم گیری چیست

پاورپوینت اختلال اضطراب جدایی

تحقیق بررسی اشتباه در مقدار مبیع در حقوق مدنی و حقوق ثبت

پیداکردن دامنه با دامین اتوریتی بالا بدون نرم افزار.

مجموعه ای از گیاهان

پرسشنامه ابراز وجود (گمبریل و ریچی

1975)

پیوندهای روزانه

۴۸ مطلب در دی ۱۳۹۸ ثبت شده است

پاورپوینت مدیریت و استرس های ناشی از کار از دیدگاه ارگونومی

پاورپوینت مدیریت و استرس های ناشی از کار از دیدگاه ارگونومی در 49 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx


مشخصات فایل

تعداد صفحات 49
حجم 532 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی ppt
دسته بندی مدیریت


توضیحات کامل

پاورپوینت مدیریت و استرس های ناشی از کار از دیدگاه ارگونومی در 49 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx

 

فهرست مطالب

ارگونومی چیست؟

بار زیاد کاری

فشار کاری کم

استرس

منابع استرس

استرسورهای سازمانی

استرسورهای فردی

استرسورهای محیط کار

استرسورهای فیزیولوژیکی

استرس شغلی

استرس و عملکرد کاری

استرس و سلامتی

استرس - سلامتی و بهره وری

علائم اولیه ناشی از استرس

آسیبهای ناشی از استرس

عواقب استرس شغلی در محیط کار

پیشگیری و کنترل استرس

 

قسمتی از متن

استرس شغلی: به یک پاسخ هیجانی و روانی “ مضر ” اطلاق می شود که در زمانیکه نیازهای شغل با نیازها و تواناییهای فرد همگون نباشد ایجاد می گردد. استرس شغلی را می‌توان جمع شدن عامل‌های استرس زا در وضعیت‌های مرتبط با شغل دانست که بیشتر افراد نسبت به استرس زا بودن آن اتفاق نظر دارند. همچنین استرس شغلی به عنوان کنش متقابل بین شرایط کار و ویژگی‌های فردی شاغل، میزان بیش از حد خواست‌های محیط کار و در نتیجه فشار‌های مرتبط با آن است که فرد بتواند از عهده آنها برآید.

 

توضیحات

این فایل شامل پاورپوینتی با موضوع " مدیریت و استرس های ناشی از کار از دیدگاه ارگونومی "  می باشد که در حجم 49  اسلاید، همراه با توضیحات کامل تهیه شده است که می تواند توسط دانشجویان به عنوان ارائه کلاسی (سمینار و کنفرانس کلاسی) مورد استفاده قرار گیرد.

پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و در تهیه آن کلیه اصول و علائم نگارشی و چیدمان جمله بندی رعایت گردیده است و قالب آن را نیز به دلخواه می توان تغییر داد.


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۸ ، ۱۹:۵۱
mahdi jalili

پاورپوینت روش تدریس پیشرفته

پاورپوینت روش تدریس پیشرفته در 265 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx


مشخصات فایل

تعداد صفحات 265
حجم 967 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی ppt
دسته بندی علوم تربیتی


توضیحات کامل

پاورپوینت روش تدریس پیشرفته در 265 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx

 

فهرست مطالب

بخش اول: مقدمه

آموزش

تدریس

تدریس(یاددهی) بر خط

یاد گیری

یادگیری وب محور

ویژگی های یادگیری فعال

محورهای یادگیری

مقایسه رویکردهای سنتی آموزش و رویکردهای نوین یادگیری آموزشی

استراتژیهای یادگیری نوین

عوامل اصلی و موثر در آموزش و طراحی آموزش

رویکرد اکتشافی

اهداف رویکرد اکتشافی

روش پژوهش

ویژگیهای روش پژوهش

رویکرد عرضه مطالب

الگوی طرح درس

بحث گروهی

هدف بحث گروهی

گام اصلی در بحث گروهی

گروه های حل مسئله

بررسی گروهی

طوفان مغزی

چهار قاعده اساسی بارش یا طوفان مغزی

مزایای روش بارش مغزی

محاسن روش های مباحثه و اثر آن بر یاد دهی – یادگیری

روش پرسش گری ( پرسش و پاسخ )

محاسن روش پرسش گری و کنش آن بر یاد دهی – یادگیری

روش فعال یاد دهی – یادگیری مبتنی بر IT و ICT

مدارس هوشمند

جایگاه IT در آموزش و پرورش ایران

نقش معلم در مدارس هوشمند

نقش فناوری اطلاعات در مدارس هوشمند

برنامه های مدرسه در مدارس هوشمند

اجرای نقش یا ایفای نقش

شبیه سازی

فهرست منابع

بخش دوم: ماهیت تدریس و رابطه آن با یادگیری

دیدگاه اول : نفی رابطه ضروری میان یاددهی و یادگیری

گاه دوم : رابطه ضروری میان یاددهی – یادگیری

جمع بندی

بخش سوم: ماهیت مبنای علمی تدریس

اولین فرضیه نیوتون

دومین فرضیه نیوتون

تمثیل نقشه

ماهیت مبنای علمی قلمرو تدریس

دیدگاه علم تدریس

دیدگاه مبنای علمی برای تدریس

دیدگاه قائل به دانش متکی بر پژوهش دانشگاهی ( علم تدریس )

دیدگاه دانش متکی بر پژوهش کلاس درس ( هنر تدریس )

مراحل اقدام پژوهی از دید زهوریک :

جمع بندی

بخش چهارم: رویکردهای یاددهی - یادگیری  مکاتب رفتارگرایی ٬ شناخت گرایی و انسان گرایی

رویکردهای یاد دهی – یادگیری

الگوی مواجهه عمدی

معرفت شناسی

اقسام معرفت شناسی

اهداف نظام آموزشی

هدف های رفتاری غیر آشکار

مبانی معرفت شناسی مکتب انسان گرایی

رویکردهای یاد دهی – یادگیری مکتب رفتارگرایی

یادگیری از نظر پیاژه

جمع بندی

پیشنهادات

 

قسمتی از متن

اگر هدف از تدریس را، یادگیری فرا گیرندگان بدانیم. با توجه به دیدگاه جان دیوئی هدف و شیوه و روش های رسیدن به هدف را نمی توان از هم جدا کرد، و شیوه و هدف به صورت واحد در می آیند. در این حالت می توان کنش های یاددهی – یادگیری را یک فعل واحد دانست.

ویژگی های یادگیری فعال:

1- یادگیرندگان بطور فعال در فرایند یادگیری مشارکت دارند.

2- فرایند یادگیری از علائق، خواسته ها و اداراکات یادگیرندگان آغاز می شود.

- محیط یادگیری بنحوی سازمان یابد که در آن یادگیری فراگیر – محور جریان داشته باشد.

4-تجارب یادگیری باید بنحوی سازمان یابد که یادگیرنده را در روشن سازی و بیان نیازهایشان کمک می کند.

5- هر کسی بتواند بر اساس تجارب و اطلاعات خود در یادگیری نقش مهمی را ایفا کند.

6- معلم به همان اندازه از شاگردان یاد بگیرد که هر شاگرداز وی و سایر یادگیرندگان یاد بگیرد.

 

توضیحات

این فایل شامل پاورپوینتی با موضوع " روش تدریس پیشرفته"  می باشد که در حجم 265  اسلاید، همراه با توضیحات کامل تهیه شده است که می تواند توسط دانشجویان به عنوان ارائه کلاسی (سمینار و کنفرانس کلاسی) مورد استفاده قرار گیرد.

پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و در تهیه آن کلیه اصول و علائم نگارشی و چیدمان جمله بندی رعایت گردیده است و قالب آن را نیز به دلخواه می توان تغییر داد.


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۸ ، ۱۴:۳۸
mahdi jalili
پاورپوینت ضوابط و استانداردهای طراحی هتل

ضوابط هتل و استانداردهای آن مناسب برای طراحی هتل

دانلود پاورپوینت ضوابط و استانداردهای طراحی هتل

ضوابط
استاندارد
هتل
طراحی
دسته بندی معماری
فرمت فایل pptx
حجم فایل 11076 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 48

دیاگرام نحوه قرارگیری فضاهای عمومی، دیاگرام دفتر لابی، دیاگرام ارتباطی طبقات، دیاگرام آشپزخانه، دیاگرام مجاورت خدمات غذایی، دیاگرام فضاهای مربوط به جلسات و ضیافت ها، دیاگرام مجاورت فضاهای مربوط به کارکنان، دیاگرام نواحی خدماتی دور از دید، دیاگرام مجاورت فضاهای مهندسی، ضوابط فضاهای: راهرو، اتاق ها، لابی، سرویس، پله فرار، رستوران، فروشگاه، سالن اجتماعات، مجموعه ورزشی، پارکینگ، ورودی کارکنان

دانلود پاورپوینت ضوابط و استانداردهای طراحی هتل

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۸ ، ۱۲:۰۳
mahdi jalili

اجرا و تفسیر آزمون نمونه واقعی میلون Millon Clinical Multiaxial Inventory-III
 

اجرا و تفسیر آزمون نمونه واقعی Millon Clinical Multiaxial InventoryIII در 13 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
 

تعداد صفحات 13
حجم 0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی


توضیحات کامل
 

اجرا و تفسیر آزمون نمونه واقعی  Millon Clinical Multiaxial Inventory-III در 13 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

فهرست مطالب

تفسیر گام به گام میلون
گام اول: وارسی شاخص های روایی
گام دوم: وارسی مقیاس های آسیب شدید شخصیت
گام سوم: وارسی مقیاس های الگوهای بالینی شخصیت
انواع کدهای شایع با اختلال شخصیت نمایشی
دلالت های درمانی
مقیاس افسردگی(2B)
انواع کدهای شایع با اختلال شخصیت افسرده
گام چهارم: وارسی مقیاس های نشانگان بالینی
گام پنجم: تفسیر معنای یک نشانگان در بطن سبک یا اختلال شخصیت مراجع
گام ششم: تلفیق یافته های آزمون با سایر منابع اطلاعاتی
تشخیص

 

 

جزئیات محصول

شرح حال بیمار:                   دارد

تفسیر و نمره گزاری:             دارد

تشخیص براساس dsm:         دارد

 

توجه : گزارش نمونه واقعی آزمون های روانشناسی، شامل خودِ پرسشنامه و کارت های آزمون و پاسخ آزمون دهنده به سوالات پرسشنامه نمی باشد .


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۸ ، ۱۰:۵۱
mahdi jalili
مقاله نقوش سنتی ایران

دانلود تحقیق نقوش سنتی ایران 35 صفحه در قالب Word قابل ویرایش

دانلود مقاله نقوش سنتی ایران

تحقیق در مورد نقوش سنتی ایران
مقاله در مورد نقوش سنتی ایران
تحقیق نقوش سنتی ایران ورد 
نقوش سنتی ایران
دسته بندی صنایع دستی
فرمت فایل doc
حجم فایل 27 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 35

توضیحات :

دانلود تحقیق نقوش سنتی ایران 35 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

 

بخشی از متن :

در زندگی روزانه افراد مبتکر ، دقایق و مواقعی هست که به ایجاد طرح و شکل دست می برند و با نوک قلم، شکلهای آشنا و مکرر به وجود می آورند و از این راه به شکلهای تازه راه می یابند . زیرا از راه تکرارها و خطوط هرز کشیدن یا خطوط موازی و متقاطع به وجود آوردن ، میان آنها را نقطه گذاری کردن ، نقطه ها را پهلوی هم یا دور از هم قرار دادن ، شکلهای تازه به وجود می آید.

بشر اولیه از آنگاه که چشم به طبیعت دوخت و به اطراف خود ‌انداخت چیزهای زیادی برای طرح کردن اندوخت . خاطرات زیادی داشت که آنها را می بایست باز نویسی یا شکل سازی کند و بمانند زینت گری از هر خط راست یا کج الهام بگیرد و آنها را برای خوش آیندی چشم در جایی مناسب کار بگذارد و به نحوی مطبوع ، ترکیب بندی کند.

شاید مناسب ترین وسیله زینت گری پس از آرایش هیکل و سر و صورت ، کوزه های گلی و سفالی باشند ( در واقع همان وسیله ای :که نوک چوبها یا سنگهای تیز می توانسته رویه نرم آنها را آسانتر بکاوند و احیاناً می شده است خطوط اشتباهی و بد راه و نامناسب را به اصلاح آورند.)

خطوط راست و کج یا موازی و متقاطع کشیدن ، هاشور زنی و نقطه گذار ی کردن شاید ابتدایی ترین شکل زینت گری بوده باشد. زیرا هم ساده ترین شکلها را داشته و هم مناسبترین نمونه مکرر سازی و به دست آوردن مهارت در این راه بوده است.

چه بسا سفالها ، که بدست آمده و برروی آنها ابتدایی ترین نقوش بشر ماقبل تاریخ این فلات ، خودنمایی می کند و به خوبی می توان دریافت که کدام شکل ، ماهرانه یا ناشیانه انجام شده ، یا کدام طرح از روی شتاب یا حوصله به وجود آمده است .

شاید نوع طراحی شکل (2) که به خاطر دشواری مستقیم کشیدن خطوط و همچنین شکل (3) که طراحی آن از حیث دشواری دست کمی از نقش دوم ندارد حاکی جرأتی باشد که کوزه گر طراح به اتکاء تمرین فراوان در انواع طرح ، از ارائه چنین ترکیبی باک نداشته است و با پرکردن خانه ها یا راههای پهن که نقش چشمگیر به وجود می آورده عیب طرحها پوشیده می مانده است.

طرح (4) که شانه أی شکل است و طرحهای (5و6) که اکثراً به هم شباهت دارند و شکلهای (7و8 و9 ) که از هر حیث یاد آور یکدیگرند و شکل (10) که با خطوط متقاطع نازک و خطوط افقی پهن زینت شده است آنچنان حساب شده و منظم اند که مانند شکلهای (11و12) و یا شکلهای (13و 14) دارای ریتم نرم و ظریف می باشند و در عین یک نواختی شکل ، چون زمزمة ساییده دوران ها و مردمی است که آوای گمشده آنان گویی چون خود طرحها از میان فضای هزارها سال به گوش ما می رسد .

« متأسفانه تصویری از شکلهای 7 به بعد در دست نبود و تنها صرف آشنایی با طرحها از آنها نام بردیم.»

یافته های ما قبل تاریخی مردم فلات ، مقداری کوزه های منقوش به دست داده اند که اغلب آنها دارای نقش های حساب شده می باشند. ولی تعدادی از آنها نیز هستندکه به صورت به اصطلاح بازاری و بدون حساب و فقط به منظور پرکردن جاخالیهای ظروف سفالی روی آنها نقش بندی و طراحی شده است و نمی توان از آنها انتظار یک ترکیب مناسب را داشت و بعلاوه ، وضعیت شکل کوزه ها نیز ایجاب می کرده یا که طراح کوزه لازم می دیدیده که جاخالیها را به نحوی پرکند .

این ترکیب ها تا چه اندازه امروز مطبوع خاطر ماست و یا حسابگریهای فنی ما جور در می آید امری است که شاید در اصل نباید با سلیقة و حسابگریهای خودمان آنها را مقایسه کنیم ، بلکه باید بهمنی کفایت کنیم که آنها سعی داشته اند طرحهایی به منظور زینت روی سفالها و ظروف خود به وجود آورند و خود از آنها لذت ببرند. این کارشان آنچنان ماهرانه انجام شده که نه تنها مورد پسند زمان خود بوده (و تکرارها این نظر را تایید می کنند) بلکه امروزه نیز ما از کاری که آنها کرده اند لذت می بریم و الهام می گیرم.

در این کتاب سعی بر این است که بدانیم تنوع شکلی که آنها به وجود آورده اند تا چه حد است و بعلاوه تا چه اندازه توانسته اند با الهام گیری از شکلهای طبیعی اطراف خود ، ترکیب های تازه به وجود آورند.

از بشر دوران غار فلات ایران ، زمینة در خور نداریم. ولی آنچه از حفاریهای ما قبل تاریخی ارائه داده اند و نقوشی را در بر دارند باید یقین کنیم که طرحهای به دست آمده حاصل شاید هزارها سال تمرین از دورة غارنشینی تا سفالگری است که سفالگران حرفه أی طرحهائی محکم و ماهرانه روی آنها به وجود آورده اند.

از میان دو گونه طراحی بر روی سفالها ، بنظر می رسد ک نوع کنده کاری شدة آن بیش از طراحی با رنگ معمول بوده باشد. زیرا کف رنگ شاید به تجارب فراوان و برخورد تصادفی یا مایة لازم ، بستگی داشته است. بهرانجام ، تحقیق در این باره شاید از حدود وظیفه أی که دارم به دور باشد . دلی بطور طبیعی میتوان دریافت که کنده کاری کوزه ، کاری مناسب تر بوده و زودتر پیش آمده و رنگ آمیزی و طراحی با رنگ ، دیرتر شروع شده است.

از میان مقدار زیادی نقوش بر روی سفال مکشوفه از یک ناحیة ما قبل تاریخی درسی یلک ، مقداری نقوش کنده کاری شده به دست آمده است که نمی توان گفت بهمین علت مربوط به زمانهای گذشتة دور است. چه بسا ، که گاهی کوزه گر مناسب دیده است که با نوک چوب مخصوص خود که به جای قلم از آن استفاده می کرده کنده کاری کند و در همان زمان که رنگ نیز موجود داشته از آن استفاده نکرده باشد.

در این کتاب ، حساب قدمت طرحهای یک ناحیه که کدام مقدم بر دیگری بوده مطرح نیست بلکه آشنایی با انواع طرحها که مردم یک ناحیه ما قبل تاریخی به وجود آورده اند مطرح است و همچنیناین موضوع در میان است که تا چه اندازه مردم این نواحی ما قبل تارخی که دور از هم یا که نزدیک هم بوده اند از یکدیگر برداشت شکل زینتی کرده اند و عموماً معلوم گردد شکلهای زینتی ایکه مردم گذشته های دور این سرزمین به وجود آورده اند تا چه حد اعتلا یافته است.

از میان آثار به دست آمده از حفاری تپه سی یلک که قدمت آنرا تا به چهار هزار و پانصد سال پیش از میلاد می رسانند مقداری کوزه و ظروف سفالی منقوش در دست است که دارای ابتدایی ترین نقش کنده شده می باشند و چنانکه گفته شد این نقوش قطعاً نمی توانند نقوش اولیه باشند ولی از لحاظ ترسیم از خطوط ساده استفاده شده و ترکیب گرفته اند.

مثلاً تکه سفال بشمارة 15 را سفالگر طراح با شکلهای گوشه دار زینت کرده است و عبارتند از سه گوشی هایی در سمت راست که بنظر می رسد با یک حرکت قلم سه بر ، آنها را بر روی یک سطح طویل موازی چنان کنده کاری کرده که قاعدة سه گوشی ها را یک در میان به موازات بر سطح طویل قرارداده و به این طریق ، حدفاصل سه گوشی ها ، خط زیکزاکی یا (7ـ8) به وجود آورده است.

ستون دوم این تکه سفال با شکلهای به صورت 8 کنده کاری شده و مجموع آنها بر رویهم ، الهام از شاخة گیاهی به نظر می رسد که به این طریق ساده طرح شده است. طرح سمت چپ تکه سفال ، سه گوشی بزرگ کنده شده ایست که دو طرف «وتر» آنرا با خطوط سادة موازی پر کرده اند. سفالگر طراح در عین اینکه خواسته است جا خالیهای سافل را پر کند به تنوع نقش ها نیز توجه داشته است.

در شکل (16) ظرف سفالی پایه دار ، حاشیه أی در بخش بالای خود دارد که طراح سفال ، با نقش زیکزاکی (7ـ8) آنرا برجسته سازی کرده و میان هر شکل (7) یا (8) را با یک گردی زینت بخشیده است. ایجاد این نقش (7ـ8) ساده ترین کاری است که یک سفالگر می توانست مانند خطوط هاشوری انجام دهد. زیرا گل کوزه را چون نواری گرد در آورده و به صورت (7ـ8) دور تا دور حاشیه را نقش کرده است. همینگونه نقش بندی را بر روی ظرف پایه دار دیگری که با شمارة (17) ارائه شده است می توان دید.

نظیر نقش بندی زیکزاکی در شکلهای (16و17) را در کوزة بشمارة (18) می توان دید. ولی در اینجا برجسته سازی نشده بلکه آنرا با رنگ انجام داده اند. « متأسفانه عکسی از کوزة شمارة 17 در دسترس نبود»

آیا رنگهایی که سفالگران ما قبل تاریخی برای نقشین کردن کوزه ها و سفالها بکار می بردند چه چیزی بود؟ شاید تا همین اواخر ، باستانشناسان روی آن نمی توانستند حدسی بزنند. گیرشمن در کتاب خود «ایران از آغاز تا اسلام» در فصل مربوط به تمدن هزاره چهارم پیش از میلاد در سی یلک ، نوشته است : « چینه ، جای خود را به خشت گلی که تازه اختراع شده بود داد و رنگ قرمز که با آن دیوارهای اطاقها را می اندودند وسیلة تزئین داخلی بشمار میرفت. این رنگ ، مخلوطی از اکسید آهن (که در فلات ایران بسیار عمومیت داشته) و همچنین عصارة میوه بوده است. »

اظهارات گیرشمن دربارة استفاده مردم ما قبل تاریخی ناحیة سی یلک از اکسید آهن ، یادآور خاطره أی در زمینه استفاده از اکسید آهن در دیه «کلپورکان» (ناحیه ساروان در مکران بلوچستان) است.

در دی ماه سال 1335 شمسی که به منظور بررسی نقوش زینتی مردم ایران به آن سامان رفته بودم ، بر حسب علاقه أی که اظهار نموم مردم بومی خاطرنشان ساختند که در دیه «کلپورکان» کارخانة سفالگری وجود دارد. چون می دانستم که نام کارخانه باید منحصر به چال و کورة بومی و کار دستی باشد با یکنفر بلد به آنسو عزیمت کردم و بکار گاه کوزه گری زنی بومی در زیر سایة چادری سیاه وارد شدم. زن سفالگر روی تخته پاره أی به ساختن ظروف و کوزه های گلی مشغول بود. به یاد تذکر گیرشمن افتادم که ایضاً در کتاب فوق الذکر خود نوشته بود : « درتپة سی یلک یکنوع از ظروف در جوار مصنوعات قدیم بظهور رسید که کوچک تر از ظروف دیگر بود ولی با دقت بیشتری انجام می شد. پیدایش این ظروف نشانة اختراع چرخ کوزه گری است. این چره عبارت بود از یک تختة سادة باریک که روی زمین قرارداشت و شخصی آنرا می چرخاند . اهمیت این ظروف در تزئین آنهاست که با رنگ مشکی روی زمینة قرمز سفال که به سیاهی میزد حیواناتی را در حال جست و خیز نقش کرده بودند. در هیچ جای دیگر نظیر این فن شناخته نشده است. اینکار میرساند که فلات ایران زادگاه اصلی ظروف منقوش است و این اقدام اولین بار در حدود هزارة چهارم پیش از میلاد تنها به وسیلة کوزه گر ماقبل تاریخی این فلات صورت گرفته است. »

و...

 

دانلود مقاله نقوش سنتی ایران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ دی ۹۸ ، ۱۰:۵۶
mahdi jalili
طرح برچسب گلاب قالب دار (طراحی شده با فتوشاپ)

برچسب لیبل گلاب قالب دار (طراحی شده با فتوشاپ) psd برنامه مورد نیاز فتوشاپ مناسب برای چاپ رزولیشن300

دانلود طرح برچسب گلاب قالب دار (طراحی شده با فتوشاپ)

لیبل  گلاب 
طرح لیبل گلاب
برچسب طراحی شده گلاب
برچسب عرقیات 
طرح برچسب قالب دار عرقیات
دسته بندی فایل های لایه باز و PSD
فرمت فایل zip
حجم فایل 4909 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 1

برچسب لیبل گلاب قالب دار (طراحی شده با فتوشاپ)

psd

برنامه مورد نیاز فتوشاپ

مناسب برای چاپ

رزولیشن300

دانلود طرح برچسب گلاب قالب دار (طراحی شده با فتوشاپ)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ دی ۹۸ ، ۱۰:۵۶
mahdi jalili
پاورپوینت هورمون و ورزش

دانلود پاورپوینت با موضوع هورمون و ورزش، در قالب ppt و در 40 اسلاید، قابل ویرایش، شامل غدد پاراتیروئید، غدد فوق کلیه (Adrenal)، هورمونهای بخش قشری غده فوق کلیوی، اعمال گولوکوکورتیکوئیدها، چگونگی ترشح گلوکوکورتیکوئیدها، مینرالوکورتیکوئیدها، هورمونهای جنسی غدد فوق کلیوی، بخش میانی غده فوق کلیوی، لوزالمعده، انسولین، گلوکاگون، سوماتوستاتین، غدد جنسی

دانلود پاورپوینت هورمون و ورزش

پاورپوینت هورمون و ورزش
هورمون و ورزش
تحقیق هورمون و ورزش
بررسی هورمون و ورزش
تحلیل هورمون و ورزش
مقاله هورمون و ورزش
غدد پاراتیروئید
غدد فوق کلیه Adrenal
هورمونهای بخش قشری غده فوق کلیوی
اعمال گولوکوکورتیکوئیدها
چگونگی ترشح گلوکوکورتیکوئیدها
مینرالوکورتیکوئیدها
دسته بندی پزشکی
فرمت فایل ppt
حجم فایل 1300 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 40

دانلود پاورپوینت با موضوع هورمون و ورزش، در قالب ppt و در 40 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:

 

غدد پاراتیروئید

غدد فوق کلیه (Adrenal)

هورمونهای بخش قشری غده فوق کلیوی

اعمال گولوکوکورتیکوئیدها

چگونگی ترشح گلوکوکورتیکوئیدها

مینرالوکورتیکوئیدها

هورمونهای جنسی غدد فوق کلیوی

بخش میانی غده فوق کلیوی

لوزالمعده

انسولین

گلوکاگون

سوماتوستاتین

غدد جنسی

ترشح درون ریز بیضه ها

ترشح درون ریز تخمدانها

هورمون رشد و ورزش

تغییرات هورمونهای تیروئیدی با ورزش

اثر ورزش بر حساسیت انسولین

اثر ورزش بر بیماران دیابتی

پاسخ گلوکاگون به ورزش

ساز وکار ترشح کورتیزول در ورزش

ورزش و پاسخ آلدوسترون

ورزش و پاسخ کاتاکولامین ها

پاسخ هورمونهای جنسی مردانه به ورزش

پاسخ های هورمون جنسی زنانه به ورزش

فهرست منابع

 

قسمتی از متن:

فواید ورزش در افراد دیابتی: 

کاسته شدن از عوامل خطرزای قلبی- عروقی؛

کمک به رژیم غذایی به منظور کاهش وزن؛

پیشرفت قدرت تحمل گلوکز؛

زیاد شدن ظرفیت کار و آمادگی جسمانی؛

افزایش حس تندرستی؛

بهتر شدن کیفیت زندگی.

 

توضیحات:

این فایل شامل پاورپوینتی با موضوع " هورمون و ورزش"  می باشد که در حجم 40  اسلاید، همراه با توضیحات کامل تهیه شده است که می تواند توسط دانشجویان به عنوان ارائه کلاسی (سمینار و کنفرانس کلاسی) مورد استفاده قرار گیرد.

پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و در تهیه آن کلیه اصول و علائم نگارشی و چیدمان جمله بندی رعایت گردیده است و قالب آن را نیز به دلخواه می توان تغییر داد.

 

دانلود پاورپوینت هورمون و ورزش

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ دی ۹۸ ، ۱۰:۵۶
mahdi jalili
پاورپوینت میکروب شناسی سیستم ادراری

دانلود پاورپوینت با موضوع میکروب شناسی سیستم ادراری، در قالب ppt و در 84 اسلاید، قابل ویرایش، شامل عوامل تداخل کننده در کشت ادرار، جمع آوری نمونه ادرار برای انجام کشت میکروبی، معیار های نپذیرفتن نمونه ها ی ادرار، نحوه انجام کشت ادرار، عوامل بیماریزای احتمالی در ادرار، تعیین تعداد باکتری، تهیه گسترش و رنگ آمیزی باکتری

دانلود پاورپوینت میکروب شناسی سیستم ادراری

پاورپوینت میکروب شناسی سیستم ادراری
میکروب شناسی سیستم ادراری
سیستم ادراری
تحقیق سیستم ادراری
مقاله سیستم ادراری
بررسی سیستم ادراری
تحلیل سیستم ادراری
عوامل تداخل کننده در کشت ادرار
جمع آوری نمونه ادرار برای انجام کشت میکروبی
دسته بندی پزشکی
فرمت فایل ppt
حجم فایل 739 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 84

دانلود پاورپوینت با موضوع میکروب شناسی سیستم ادراری، در قالب ppt و در 84 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:

 

عوامل تداخل کننده در کشت ادرار

جمع آوری نمونه ادرار برای انجام کشت میکروبی

معیار های نپذیرفتن نمونه ها ی ادرار

نحوه انجام کشت ادرار

عوامل بیماریزای احتمالی در ادرار

تعیین تعداد باکتری

تهیه گسترش و رنگ آمیزی باکتری

ساخت رنگ متیلن بلو

رنگ آمیزی متیلن بلو:

ساخت رنگ گرم

روش رنگ آمیزی گرم

اشکال مختلف باکتری

محیط های کشت مورد نیاز برای کشت ادرار

کنترل کیفی EMB

کنترل کیفی مک کانکی آگار

محیط های افتراقی جهت شناسایی باسیل های گرم منفی

 کنترل کیفی محیط      TSI

کنترل کیفی محیط اوره

ساخت معرف آلفانفتول

کنترل کیفی MR-VP

کنترل کیفی SIM

  ساخت محلول کواکس یا ارلیخ

کنترل کیفی سیمون سیترات

پیگیری کشت ادرار با توجه به تعداد کلونی

در صورت رشد چند نوع کلونی رعایت نکات زیر ضروری است

ارتباط آنالیز میکروسکوپی رسوب ادرار و کشت ادرار

مواردی که باکتری در ادرار نیست ولی گلبول سفید وجود دارد

تشخیص افتراقی کوکسی های گرم مثبت

جدول تشخیص افتراقی استرپ ها 

استاف و میکروکوک

ساخت معرف اکسیداز

تشخیص افتراقی سه جنس مهم استافیلوکوک

جدول آنتی بیوتیکها

دیسک های آنتی بیوتیکی مورد استفاده در انواع نمونه ها بر حسب نوع باکتری

آزمایشات حساسیت ضد میکروبی(آنتی بیوگرام)

 

قسمتی از متن:

عوامل بیماری زای احتمالی در ادرار:

الف-باکتری های گرم منفی : اشریشیاکولی،کلبسیلا، آنتروباکترها، پروتئوس، سودوموناسها، سالمونلاپاراتایفی و نایسریا گونوره.

 ب- باکتریهای گرم مثبت: انتروکوکوس، استاف اپیدرمیدیس، استاف ساپروفیتیکوس، استاف ارئوس و استرپتوکوکهای همولیتیک.

 

توضیحات:

این فایل شامل پاورپوینتی با موضوع " میکروب شناسی سیستم ادراری"  می باشد که در حجم 84  اسلاید، همراه با توضیحات کامل تهیه شده است که می تواند توسط دانشجویان به عنوان ارائه کلاسی (سمینار و کنفرانس کلاسی) مورد استفاده قرار گیرد.

پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و در تهیه آن کلیه اصول و علائم نگارشی و چیدمان جمله بندی رعایت گردیده است و قالب آن را نیز به دلخواه می توان تغییر داد.

دانلود پاورپوینت میکروب شناسی سیستم ادراری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ دی ۹۸ ، ۱۰:۵۶
mahdi jalili
پاورپوینت مروری بر چند کاربرد ماتریس نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدها (SWOT)

دانلود پاورپوینت با موضوع مروری بر چند کاربرد ماتریس نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدها(SWOT)، در قالب ppt و در 111 اسلاید، قابل ویرایش، شامل آشنایی با SWOT و مراحل آن، ارائه یک چک لیست برای نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدید ها، بررسی استراتژی های SWOT

دانلود پاورپوینت مروری بر چند کاربرد ماتریس نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدها (SWOT)

پاورپوینت کاربرد ماتریس نقاط قوت نقاط ضعف فرصتها و تهدیدها SWOT
آشنایی با SWOT و مراحل آن
ارائه یک چک لیست برای نقاط قوت ضعف فرصت ها و تهدید ها
بررسی استراتژی های SWOT
بررسیSWOT در شرکت مک دونالد
بررسیSWOT در بازارهای بالقوه بیمه بانک در آسیا
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل ppt
حجم فایل 16138 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 111

دانلود پاورپوینت با موضوع مروری بر چند کاربرد ماتریس نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدها (SWOT)، در قالب ppt و در 111 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:

 

آشنایی با SWOT و مراحل آن

ارائه یک چک لیست برای نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدید ها

بررسی استراتژی های SWOT

ارزیابی زیست محیطی سیاستهای استراتژیک توسعه صنعتی ایران با استفاده از رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک (SWOT)

راهکارهای توسعه گردشگری روستایی با استفاده از مدل SWOT : دهستان لواسان کوچک

بررسیSWOT  در شرکت مک دونالد

بررسی SWOT  در بازارهای بالقوه بیمه بانک در آسیا

ماتریس SWOT برای تجزیه و تحلیل راهبردی بکارگیری ERP در واحدهای صنعتی ایران

 

قسمتی از متن:

مراحل انجام آنالیز SWOT:

1- تشکیل جلسه تجزیه و تحلیل SWOT

2-توضیح اجمالی هدف جلسه و مراحل انجام کار

3- انجام طوفان ذهنی برای شناسایی عوامل داخلی (نقاط قوت و ضعف) و عوامل (فرصت ها و تهدیدها)

4- اولویت بندی عوامل داخلی و خارجی

5- تشکیل ماتریس SWOT  و وارد کردن عوامل انتخاب شده با توجه به اولویت بندی

6- مقایسه عوامل داخلی و خارجی با هم و تعیین استراتژی هایSO  و WO  و  ST و WT

7- تعیین اقدامات مورد نیاز برای انجام استراتژی های تعیین شده

8- انجام اقدامات و بررسی نتایج آنها

9- بروز رسانی ماتریس  SWOT دربازه های زمانی مناسب

 

توضیحات:

این فایل شامل پاورپوینتی با موضوع " مروری بر چند کاربرد ماتریس نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدها (SWOT)"  می باشد که در حجم 111 اسلاید، همراه با توضیحات کامل تهیه شده است که می تواند توسط دانشجویان به عنوان ارائه کلاسی (سمینار و کنفرانس کلاسی) مورد استفاده قرار گیرد.

پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و در تهیه آن کلیه اصول و علائم نگارشی و چیدمان جمله بندی رعایت گردیده است و قالب آن را نیز به دلخواه می توان تغییر داد.

دانلود پاورپوینت مروری بر چند کاربرد ماتریس نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدها (SWOT)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ دی ۹۸ ، ۱۰:۵۵
mahdi jalili
تحقیق نقوش فرش ایران و چگونگی طبقه بندی آن 76ص

تحقیق در مورد نقوش فرش ایران و چگونگی طبقه بندی آن 76 صفحه در قالب Word و قابل ویرایش

دانلود تحقیق نقوش فرش ایران و چگونگی طبقه بندی آن 76ص

تحقیق نقوش فرش ایران و چگونگی طبقه بندی آن 76ص
تحقیق درباره نقوش فرش ایران و چگونگی طبقه بندی آن
دسته بندی صنایع دستی
فرمت فایل doc
حجم فایل 63 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 76

توضیحات:

تحقیق در مورد نقوش فرش ایران و چگونگی طبقه بندی آن 76 صفحه در قالب Word و قابل ویرایش.

بخشی از متن :

نقوش فرش ایران و نگاره های تزیینی آن و از همه مهمتر مفاهیم بنیادی و شاید هم راز آمیز آنها ، از جمله مباحث تخصصی فرش ایران می باشد که در طی چند دهه ی اخیر بسیار مورد توجه فرار گرفته است .

در خصوص طبقه بندی صحیح و اصولی طر ح های فرش ایران و همچنین مبانی بنیادی آن تا چند سال اخیر کار چندانی صورت نگرفته بود ، امل به تدریج مطالعات انجام شذه به ویژه توسط کارشناسان و محققین ایرانی که متاسفانه هنوز از طرفداران زیادی برخوردار نیست ، می رود تا دنیای جدیدی را از طبقه بندی علمی – هنری – طر ح های فرش ایران را ارائه دهد . از برکت بسیاری از این مطالعات در برخی موارد رمز پردازی و نماد گرایی نقوش فرش ایران نیز آشکار گشته و نتایج حاصله افزون بر سایر دلایل ، بر ارزشهای هنری فرش ایرانی افزوده است ، قبل از پرداختن به مباحث جدیدی که در طی سالهای اخیر برای طبقه بندی فرشهای ایران مورد توجه قرار گرفته و همچنین مروری بر نظریات کارشناسان غربی در مورد نقشه های فرش ایران ، به معرفی یک طبقه بندی قدیمی از طرحهای فرش ایران می پردازیم که بیش از دو دهه از عمر آن می گذرد و می توان گفت امروزه مورد توجه و استفاده اغلب طراحان و تولید کنندگان فرش قرار گرفته و در ومدارس و دانشگاهها نیز به عنوان طبقه بندی اصلی طرحهای فرش ایران معرفی می گردد . در این طبقه بندی بدون توجه به دلایل شکل گیری و پیدایش طرحها و نقش ها و حتی ریز نقش های مورد استفاده در فرش ، فقط با توجه به نوع آرایه ها و تزیینات طرح و همچنین اشکال تقلیدی به کار رفته و حتی با توجه به نوع تقسیم بندی متن فرش و جای گیری اشکال و تصاویر در آنها به دسته بندی طرحهای فرش ایران پرداخته اند و سپس با قیاس کلیه ی طرحهای سایر فرشها و توجه به وجوح مشترک طرح در هر فرش با طبقه بندی مذکور ، به اصطلاح تمامی طرحهای فرش ایران را در این فهرست گنجانیده اند. در اینجا با این طبقه بندی آشنا می شویم .

بر اساس این طبقه بندی کبیه طرحهای فرش ایران به 19 گروه اصلی طبقه بندی و هر یک نیز به چند شاخه ی کوچکتر تقسیم می گردند که عبارتند از:

گروه 1 – طرحهای آثار باستانی و ابنیه اسلامی

کلیه ی طرحهایی که ملهم از نقوش و اشکال تزیینی بناها ، عمارات و کاشیکاریهای آنها می باشند در این گروه جای دارند . البته طراحان فرش در برخی از طرحهای اصلی نقوش این بناها حسب سلیقه ی خود تغییراتی را وارد نموده اند اما ساختار و تشابه اصلی طرح فرش با طرح اصلی بنا کاملا حفظ گردیده است . معروفترین طرحهای این گروه عبارتند از :

گنبد مسجد شیخ لطف الله ، سردر امامزاده محروق ، گنبد مسجد امام ، تخت جمشید ،‌ طاق بستان مسجد جامع اصفهان و ...

گروه 2 – طرحهای شاه عباسی

اساس کلیه طرحهای شاه عباسی بر مبنای کاربرد گل معروف شاه عباسی در این طرح است . در این طرحها گل های شاه عباسی به همراه بندهای ختایی و گاه تلفیق آنها با اسلیمی ها ، انواع مختلفی از نقوش فرش را ارائه می دهند . انواع طرحهای این گروه عبارتند از : لچک و ترنج شاه عباسی ، افشان شاه عباسی ، شاه عباسی درختی ، شاه عباسی شیخ صفی ، شاه عباسی جانوری و ...

گروه 3- طرحهای اسلیمی

قالب اصلی این طرح بر مبنای گردش های منظم و بغایت سنجیده ی بند های اسلیمی است . از آنجایی که اسلیمی خود دارای انواعی است اذا با توجه به نوع و شکل آن نیز می توان طرحهای اسلیمی را طبقه بندی نمود . معرئفترین طرح آن ، اسلیمی جهان اژدر است . در این نوع اسلیمی به دو شاخه تقسیم شده و حالتی شبیه به فکین اژد ها را به وجود می آورد . انواع مختلف طرحهای اسلیمی عبارتند ار : اسلیمی بندی ، اسلیمی افشان ، اسلسمی لچک و ترنج

گروه 4- طرحهای اقتباسی

گفته می شود اغلب طرحهای این گروه شباهت زیادی با طرحهای فرش مناطق مرزی ایران و کشورهای همسایه و حتی سایر کشورها دارد و به همین دلیل آنها اقتباسی می نامند مانند طرخهای معروف به قفقازی و گوبلنی

گروه 5- طرحهای افشان

در این طرح کلیه ی بند ها و نگاره های فرش پیوستگی و ارتباط کاملی دارند به نحوی که به نظر می رسد نقاش از هنگام شروع طرح تا پایان آن قلم از کاغذ بر نداشته و یک ارتباط مداوم بین قسمتهای مختلف نقش بوجود آورده ، به عبارت ساده تر همان گونه که از نام نقوش این گروه پیداست ، تمامی گل و برگها و بند های موجود در طرح ، در متن فرش پراکنده و افشان شده اند . طرحهای افشان اصولاً به گونه ای طراحی می شوند که هیچ یک از گل و برگها قرینه نداشته و اصول قرینه نگاری در آن وجود ندارد . انواع مختلف طرحهای افشان عبارتند از :

افشان دسته گلی ، افشان حیوان دار ، افشان ختایی و ...

گروه 6 – طرحهای واگیره ای (بندی)

طرح اصلی آن به گونه ای است که سراسر فرش هم از جهت طول و هم از جهت عرض به قطعات منظم ثقسیم شده و هر قسمت توسط خطوط و یا بند هایی به قسمت همجوار می پیوندد و به این ترتیب از به هم پیوستن این قسمتها و بند های آنها کل طرح بوجود می آید . طرخهای اصلی این گروه عبارتند از : بندی اسلیمی ، بندی خشتی ، بندی ترنجدار ، بندی شیر و شکری ، بندی شاخه گوزنی ، بندی دسته گلی ، بندی مینا خانی و...

گروه 7 – طرحهای بته ای(بته جقه)

کلیه طرحهای این گروه بر مبنای کاربرد بته جقه است و به انواع و اقسام مختلف به تزیین متن و حاشیه فرش با بته جقه ها می پردازد . انواع مختلف طرحهای بته جقه ای که هر یک به گونه ای شیوه یافته اند عبارتند از : بته میری ، بته خرقه ای ، بته قلمکار، بته کردستانی و ...

گروه 8 – طرحهای درختی

در طرحهای این گروه درخت و درخچه های کوچک و بزرگ به ویژه به صورت انفرادی ترکیب اصلی را تشکیل داده اند و با اجزای دیگری ترکیب شده اند .معروفترین طرحهای این گروه عبارتند از : درختی سبزیکار ، و درحتی حیواندار.

 

گروه 9 – طرحهای ترکمن

طرحهای ترکمن همگی در گروه نقوش هندسی قرار دارند و به صورت ذهنی بافته شده اند . معروفترین طرحهای ترکمن در ایران که در این گروه نام برده می شوند ،عبارتند از : غزال گز، قاشقی، آخال و ...

گروه 10 – طرحهای شکار گاهی

بنیاد اصلی این گروه از طرحها نمایش صحنه های شکار و شکار گاه است . به نحوی که در قسمتهای مختلف طرح یک سوار کار با وسیله ای همانند تیر و کمان یا نیزه مشغول شکار آهو و یا سایر جانوران است .

گروه 11- طرحهای گل فرنگ

کلیه طرحهای این گروه بر مبنای گلهای طبیعی بویژه گل رز با رنگهای بسیار روشن نظیر زرد ، آبی و سرخ می باشد . انواع طرحهای گل فرنگ عبارتند از: گل فرنگ بیجار ، گل فرنگ دسته گلی گل فرنگ گل و بلبل ، لچک و ترنج گل فرنگ ، افشان گل فرنگ و ...

گروه 12- طرحهای قابی (خشتی)

متن فرش در این طرحها به قسمتها یا قابهای مختلفی تقسیم گشته که به طور منظم در کنار هم قرار دارند و در داخل هر قاب با گل و برگهای مختلفی تزیین شده است . معروفترین طرحهای قابی عبارتند از: قابی بختیار و قاب قرانی

گروه 13- طرحهای گلدانی

ویژگی اصلی این طرح وجود یک یا چند گلدان در اندازه های مختلف است که تمام متن فرش را می پوشاند . اما اغلب طرحهای گلدانی دارای گلدانی بزرگ در یک طرف فرش هستند که شاخه های گلهای آن تمام متن فرش را می پوشاند . معروفترین طرحهای گلدانی عبارتند از :

گلدانی هزار گل ، گلدانی محرابی ، گلدانی ظل السطانی

گروه 14- طرحهای ماهی در هم

طرح ماهی در هم از قدیمی ترین و رایج ترین طرحهای فرش ایران است . این طرح اغلب به صورت یک واگیره می باشد و بافنده همان واگیره را در طول و عرض فرش تکرار می کند . در این طرح یا واگیره یک حوض به صورت لوزی با چهار برگ – ماهی در اطراف آن مشاهده می شود . طرح ماهی در هم در نقاط مختلف ایران به نامهای مختلفی مشهور است . مهمترین انواع آن عبارتند از :

ماهی فراهان ، ماهی زنبوری ، ماهی کردستان و ریزه ماهی

گروه 15- طرحهای محرابی

طرح اصلی در این گروه بر مبنای محراب است . همان مکانی که در مساجد ، مکان نمازگذاران امام جماعت است . در این طرحها معمولا محراب را با تزییناتی از قبیل قندیل ، گلدان ، و حتی درخچه های کوچک می پوشانند و گاه دو طرف محراب را با ستونهای بزرگی که سقف محراب بر روی آن قرار دارد نشان می دهند انواع طرحهای این گروه عبارتند از :

محرابی قندیلی ، محرابی گلدانی ، محرابی درختی

گروه 16- طرحهای محرمات

در این طرح کل متن فرش از جهت طولی به چند ردیف موازی تقسیم میگردد و درون این ردیفها با نگاره هایی همچون بته جقه ، انواع اسلیمی و یا ختایی و گل و برگهای دیگر تزیین می گردد . به عبارت دیگر متن فرش به صورت راه راه می باشد ، محرمات بته جقه ای معروفترین طرح این گروه است.

گروه 17- طرحهای هندسی

همان گونه که از نام طرحهای این گروه پیداست ، کلیه نقوش این گروه به صورت هندسی و با استفاده از خطوط زاویه دار به وجود می آیند . مهمترین انواع طرحهای هندسی عبارتند از :

هندسی کف ساده ، هندسی جوشقان ، هندسی خاتم شیراز ، هندسی لچک و ترنج و هندسی قابی

گروه 18- طرحهای ایلی و عشایری

این طرحها عموما توسط عشایر ایران بافته می شوند و اغلب نگاره ها و تزیینات طرح ملهم از ذهن قالیبافان است . در این طرحها قرینه بودن چندان معنا ندارد و ختی همین ویژگی و سادگی نقوش از عوامل اصلی زیبایی طر حهای این گروه است . طرحهای فرش عشایر قشقایی ، شاهسون ، بلوچ و ... در این گروه جای می گیرند .

 

گروه 19- طرحهای تلفیقی

طرحهای این گروه به مرور زمان و با ادغام شدن طرحهای مختلف بوجود آمده است و دهها وبلکه صدها نوع از آن را می توان در میان مناطق مختلف ایران مشاهده کرد . برخی از طرحهای تلفیقی به جهت تلفیق زیبا و صحیح نقوش مختلف از جذابیت بالایی برخوردارند . اما برخی از آنها ناشی از تلفیق نابهنجار چند طرح می باشند . گونه های مختلفی از طرحهای تلفیقی را می توان نام برد مانند لچک و ترنج تلفیقی ، تلفیقی دسته گلی

تلفیقی گل فرنگ ، تلفیقی هندسی و ...

آنچه که شرح آن رفت در واقع یک طبقه بندی ساده و قدیمی از طرحهای فرش ایران بود که هم اکنون نیز مورد استفاده بسیاری از طراحان و حتی کارشناسان فرش قرار می گیرد . عده ای تغییرات خاصی در این طبقه بندی به وجود آورده اند و تعداد این گروه را به 20 الی 25 گروه گسترش داده اند . عده ای دیگر شیوه ی به اصطلاح علمی تری را در پیش گفته اند و گروههای اصلی را به دو یا سه طرح اصلی تقسیم نموده اند . یک گروه را را طرحهای الهام یافته از طبیعت دانسته اند و گروه دوم را طرحهایی می دانند که علت اصلی بوجود آمدن آنها خلاقیت هنری بوده ، به اصطلاح عامل خلق آنها بشر بوده است مانند طرحهای مشهور به ابنیه تاریخی ، طرحهای ذهنی عشایری ، طرحهایی که به نام شهر ها شهرت یافته اند و طرحهای تلفیقی ، سپس کلیه طرحهایی را که قبلا نام برده شد در ذیل هر یک از این دو گروه قرار می دهند . اما صرف نظر از نحوه ی تقسیم بندی ، اغلب اینان تحت تاثیر همان گروهای اصلی نام برده شده قرار داشته و هر یک به شیوه ی دیگری سعی داشته اند همان طبقه بندی قدیمی را به شکل جدیدی ارائه نمایند و به همین دلیل است که در نام گذاری طرحهای اصلی و گروهای فرعی هر یک ، تفاوت خاصی مشاهده نمی شود .

بدون تردید ریشه یابی و یررسی دلایل تولد و گسترش و ختی تغییرات طرحهای فرش ایران ، چه از نظر فرم بندی و چه از نظر ریز نقشها و نگاره ها بهترین راه برای طبقه بندی و همچنین نام گذاری تمامی طرحهای فرش است .در این راستا تاکنون مطالعات معدودی توسط کارشناسان مختلف اعم از ایرانی و غیر ایرانی انجام یافته ، اما بدلایلی برخی از این مطالعات از نتایج قابل قبولی برخوردار نبوده اند . عمده ی این مطالعات نیز توسط افراد غیر ایرانی انجام یافته که اصولا با فرهنگ و تاریخ ایران زمین آشنایی چندانی ندارند و لذا نتایج مطالعات آنها در بسیاری موارد به خطا رفته است . عده ای نیز که از دنباله روان نظریه منشاً ترکی و کلاً غیر ایرانی فرش هستند نیز در این راه به مطالعات و استنتاجاتی دست زده اند که به تمامی هویت واقعی طرحهای فرش ایران را سراسر مخدوش می سازد . چند سالی است که در مورد زادگان طرح های فرش اظهار نظرهای عجیب دیگری نیز شنیده می شود . اکثر نظرات متوجه دو ایده اصلی است یکی به نظریه «شرق به غرب » معروف است که بر آن اساس الفبای اولیه طراحی به وسیله ی ترکمن های آسیای مرکزی به زنان ایران ، آناتولی و قفقاز انتقال یافته است . عقیده ی دوم در جهت مخالف نظریه ی اول است . یعنی از «غرب به شرق » بر اساس این عقیده ، طرخ ها از آناتولی سرچشمه گرفته و به سرعت در سراسر شرق گسترش یافته اند . بر این اساس حتی گروهی از محققان که طرفدار نظریه ی منشاً ترکی فرش هستند ، در اصل و منشاً ترکی نقوش فرش ایران و سایر دستبافها نظیر گلیم به مطالعات خاصی دست زده اند . آنها شروع مطالعات خود را از آثار دوران های بسیار دور انتخاب کرده اند تا به اصطلاح هیچ خدشه ای بر نظرات آنان وارد نگردد .

یکی از این آثار ما قبل تاریخ مربوط به قرن نو سنگی در منطقه ی «شتل هویوگ» ترکیه واقع در جنوب قونیه است و طرفداران منشا ترکی قرش بر روی این آثار بسیار کار نموده اند

و...

دانلود تحقیق نقوش فرش ایران و چگونگی طبقه بندی آن 76ص

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ دی ۹۸ ، ۱۰:۵۵
mahdi jalili